Bye Bye Bali...

Lieve allemaal,

Mijn reis is afgelopen, ik ben (bijna) weer thuis. Tijd voor een laatste blogverhaal!!!

Tijdens mijn laatste paar dagen in Kuta heb ik eigenlijk echt bijna niets meer ondernomen. Ik ben nog een dagje naar Ubud en Seminyak gereden voor souvenirshopping. Ook ben ik nog een middag in Nusa Dua geweest in het Grand Hyatt hotel om daar mijn exvriend Robert en zijn vriendin Lily te ontmoeten die daar een paar dagen op vakantie waren. Heel gezellig en ook een surrealistische ervaring omdat dat stuk van Bali het minste Bali is! Je komt het 'dorp' binnen door een soort douanepost, vervolgens werden alle auto's en scooters bij binnenkomst bij het hotel ook nog eens gecontroleerd op bommen door een spiegeltje onder de auto en door de motorkap te openen. Heel vreemd... Anyway, het weerzien met Robert en Lily was heel gezellig en na een middagje kletsen ben ik weer lekker teruggereden naar Kuta.

Daar heb ik samen met Arjen, een jongen uit mijn guesthouse, gegeten en een paar biertjes gedronken. Mijn laatste volle dag heb ik doorgebracht aan het zwembad, kletsend met de medebewoners en lezend in mijn spannende boek. 's Avonds ben ik met Anne en Arjen in de buurt gaan eten en hebben we de Seafood Basket besteld: Krab, Calamari, Garnalen en een snapper met frietjes en sla. Heerlijk met wat biertjes! Daarna hebben we bij het zwembad van het guesthouse gezeten en leuk gekletst. Toen kwam ook Roel bij ons zitten, nog een Nederlander die net was aangekomen. Het was een heel rustige maar heel gezellige avond. Een typische avond op reis: leuke mensen, een biertje, ontspannen sfeer en lekker buiten.

Na een wat korte nacht en een ontbijtje waarbij ik twee verse reizigers heb voorzien van wat tips ben ik mijn tas gaan inpakken. Veel spullen heb ik achtergelaten: T-shirts die niet goed meer zijn, mijn waterdichte tas die niet meer waterdicht is en toiletspullen die op of bijna op zijn. Zo had ik toch nog genoeg ruimte om mijn berg souvenirs mee te kunnen nemen. Op het laatste moment heb ik samen met Anne en Roel nog wat sarongs kunnen kopen om tassen of kleding van te maken en verder heb ik lekker in/aan het zwembad gelegen met het laatste hoofdstuk van mijn spannende boek. Mijn laatste lunch heb ik natuurlijk weer bij Warung Indonesia gegeten, heerlijke Nasi Campur en een Lemon juice, zonder suiker uiteraard! Ik mocht mijn spullen zolang bij Arjen op de kamer leggen en daar heb ik voordat ik vertrok ook even lekker kunnen douchen om fris aan de reis te beginnen. Toen ik helemaal klaar was had ik nog een uurtje, dus besloten we met zijn vieren nog eeeeeeen Bintang te drinken op de hoek. We hebben weer erg gelachen en leuk gekletst. Daarna hebben Anne, Roel en Arjen me uitgezwaaid terwijl ik met het transport van het hotel naar het vliegtuig vertrok.

Het vliegveld doolhof was als vanouds, uiteraard met de duizend verschillende securities die er allemaal ook weer andere regels op na houden. Maar goed, met Mozart in mijn oren en de derde Stieg Larsson in mijn hand was het allemaal prima te doen.

(Het uitzicht over Bali: Bye Bye!!!)

De terugvluchten van Bali naar Singapore en van Sinapore naar Amsterdam waren prima te doen, al was het wel jammer dat ik nou net voor het lange deel van de reis wel iemand naast me had die nogal breed zat. Ik heb dus weinig geslapen en heel veel films gekeken! Wel heb ik lekker mijn eerste rode wijntje sinds lange tijd gedronken in het vliegtuig, hmmm! :) Ook fijn was dat het superhelder was bijna de hele nacht, dus kon ik veel naar buiten kijken en de dorpen en steden zien liggen, ook in Afghanistan waar ik overheen ben gevlogen!

We zijn mooi op tijd op schiphol geland en al vrij snel was ik door de paspoortcontrole en had ik mijn grote tas van de bagageband gehaald. Toen heb ik toch nog even een minuutje voor mezelf genomen: toch wel spannend om weer echt terug te zijn! Na een diepe zucht heb ik het karretje met mijn tassen naar de uitgang gestuurd en daar stond een prachtig welkomstcomite: Papa, Lizzy, Mama, Vera en Djinnie waren er met bloemen en ballon. Heel fijn en ook heel gek om iedereen dan opeens weer een knuffel te kunnen geven!!! Nikki kwam iets later aan met de trein maar om haar te zien was ook echt geweldig.

Na een lekkere cappuchino ben ik met Mama en Vera naar Mama's huis gegaan en hebben we lekker thee gedronken en een heerlijk broodje met kaas gegeten. Helaas kreeg ik daar wat slecht nieuws te verwerken: onze poes Zos is al een paar dagen niet thuis gekomen... We gaan haar straks in de hele buurt zoeken!

Mijn reis is klaar, de volgende etappe van mijn leven begint. Op zoek naar een kamer of huisje in Amsterdam en een baan natuurlijk!!! Het reizen was heerlijk maar ik heb heel veel zin om hieraan te beginnen. Er zijn ook een boel dingen die ik hier niet ga missen: de koude douches, hurktoiletten, oppervlakkige gesprekjes (waar ben je geweest? waar ga je naartoe?), het onderhandelen voor alles dat je kopen wil, altijd moeten eten in een restaurant, het drukke verkeer, de mensen op straat die je altijd iets willen verkopen, zoeken naar internet, het drinkwater moeten kopen. Ook zal ik het 'verhuizen' niet missen, het inpakken van mijn tas, het sjouwen met mijn grote rugzak, en de kleine rugzak en natuurlijk de eeuwige fles water in mijn hand. Het wassen bij de wasserette of met de hand hoeft lekker straks ook niet meer. Het zal heerlijk zijn om de keuze te hebben uit meer dan twee rokken, drie broeken en vijf shirtjes om aan te trekken al zal ik het lopen op slippers wel missen. De gekke bewoners van Azie in de vorm van mieren, slangen, duizendpoten en kakkerlakken en bovenal: de killermuggen en bedbugs zal ik dan weer zeker niet missen!!!

Maar ja, naar een heleboel dingen zal ik wel terug gaan verlangen denk ik. De 190 dagen zomer waren heerlijk, daar zal ik straks op de fiets met regen en wind tegen wel aan denken. Het rondrijden op de scooter over Bali, het surfen, duiken en snorkelen en Indonesisch spreken zal ik ook missen! Wat ik ook wel zou willen blijven doen in Nederland is het ontmoeten van nieuwe mensen, elke dag.

Nogmaals: ik heb ontzettend veel zin om een baan te zoeken en te vinden en een huisje in Amsterdam. (Mochten jullie iets weten...?) Dit reizen was wel heerlijk, ik zou het zo weer doen! Dank jullie wel voor jullie steun en gezelligheid onderweg, via reacties, skype of anders. Tot gauw!

xx Julia

Reacties

Reacties

Alice

Welkom thuis Juultje. Fijn dat jij ook weer goed thuis gekomen bent. Hoop je snel een keer te zien. Liefs Alice

Monique

Wauw een realtime verslag! dankjewel voor al je verhalen. Fijn dat je thuis bent en wij verheugen ons op vanmiddag!
Liefs Monique en Lizzy

Aline

Helemaal te gek Julia dat je ons tot aan de laatste zucht op de hoogte houdt. Ik doe met dit berichtje langzaam je boek (deel xxx) dicht, wat waren het veel avonturen en belevenissen! En ik vind het ook een fijn idee dat je weer veilig op je oude plek bent aangeland. Nu het enthousiasme en het initiatief voortzetten en tot weer!!
Heel veel liefs en goeds van Aline

bep.

welkom thuis julia als je eens met je moeder deze kant op komt ben je van harte welkom veel liefs van bep en gijs.

Mam

Dit boek gaat (inderdaad) dicht! en nu ligt er een nieuw boek te wachten om open te slaan met een heel nieuwe verse witte pagina! Daar gaat ie dan! lekker weer dichtbij! Sterkte met al het wennen! en met het vinden van Zos! Heerlijk dat je er weer bent!!!
xxxx

Max

juul mooi laatste verhaal. succes thuis en vind maar snel een nieuw huisje!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!