Laatste Perhentian verhaal!

Lieve allemaal,

Even een snelle update: IK BEN EEN OPEN WATER DUIKER!!! JEEJ!!! Gistermorgen heb ik mijn laatste duik gedaan, bij Hahlou Rocks. Daar heb ik heeeeel veel toffe dingen gezien: 1 whiptail ray die stil lag onder een rots, twee blue spotted rays (roggen met blauwe stipjes) die langszwommen: prachtig gezicht!!! Ook een nudibranch, een soort naaktslak maar dan ontzettend mooi met allemaal kleurtjes en stipjes. Twee soorten pufferfish (giant en seal faced), weer allemaal soorten Nemo's, wat zeesterren en ook een sharksucker (een schoonmaakvisje) dat normaal op haaien of schildpadden zit, maar nu een parrotfish aan het schoonmaken was. Na deze duik (en de laatste twee vaardigheden) ben ik officieel een duiker! Jim maakte me onder water nog ontzettend aan het lachen, omdat de whiptail ray met zijn staart naar ons toe lag. Hij gebaarde tegen mij dat ik eens aan zijn staart moest trekken. Dus ik knikte 'nee' natuurlijk! Toen gebaarde hij of hij dan aan zijn staart zou trekken? Toen heb ik mijn vingertje naar hem gezwaaid: foei! Heel leuk, die grappen onder water, maar wel jammer dat je masker dan volloopt en dat je die dan weer moet klaren... Haha!

Omdat ik niet bij de Temple of the Sea plaats gedokenhad tijdens mijn cursusen dat een van de mooiste plekken hier zou zijn om te duiken, heb ik me ook maar meteen ingeschreven voor de middagduik. Tussendoor heb ik even snel een instantnoodletje gegeten en wat thee gedronken, om wat energie op te doen voor de tweede duik. Toen heb ik dus onder leiding van Gary gedoken, samen met nog drie andere duikers. Temple of the Sea is een duiksite waar een soort 'berg' is onder water, waar je omheen kunt zwemmen en waar allemaal koraal en onderwaterleven te zien is. Ik moest dus buddy zijn van een Canadese jongen, die een paar weken langer dan ik zijn open water heeft en een paar duiken meer ervaring heeft dan ik. Gary was heel lief: ik maakte me zorgen over het afdalen en het langzame klaren van mijn oren, dus heeft hij me gerustgesteld en zei hij dat we rustig langs de meerboei zouden afdalen, en dat ik na hem mocht. De rest zou dan na mij komen. Dat ging eigenlijk heel goed! Het afdalen langs een lijn vind ik het fijnste, dan kun je echt rustig handje voor handje afdalen en klaren. Er stond wel heel veel stroming, dus voelde het alsof je een vlag was in de wind, je lijf 'wappert' dus in de stroming. Een heel cool gevoel!!! Eenmaal beneden zijn we in de luwte van 'de berg' gebleven, en zigzaggend omhoog gegaan. We hebben allemaal toffe dingen gezien, waaronder twee blue-spotted rays, een boxfish, weer wat pufferfish en een bruine en blauwe grouper. Ook heb ik prachtig zacht koraal gezien: wit met paarse, of blauwe, of groene puntjes, en ook nog fluoriserend roze anemoon (die dus zelf licht genereert). Tussendoor zijn we nog door een hele school vissen gezwommen, heel gaaf! Nu begin ik een beetje te wennen aan het gewichtloze gevoel, dus heb ik ook wat meer gespeeld onder water: een rondje om mijn lengte-as draaien bijvoorbeeld (vaak ook om mijn buddy te zoeken die regelmatig onder of juist boven me hing terwijl hij naast me hoorde te blijven). Mijn buoyency is voor een beginner heel goed zegt men, heel cool om complimentjes daarover te krijgen. Het was in elk geval veel beter dan dat van mijn buddy! :)

Na het duiken heb ik mijn duiklogboek natuurlijk bijgewerkt en toen lekker gedoucht. Nu zit ik in de duikschool nog even te skypen met Max en ik heb ook Nikki even gesproken. Superfijn, want we missen elkaar HEEL erg!!! Heerlijk om weer even ouderwets lekker te kletsen. Toen ze me vertelde dat ze lekker bruin brood had gegeten met gekookte worst, en Mon Chou taart kreeg ik ook wel even heimwee, maar nu ik weer naar buiten kijk naar de prachtige azuurblauwe zee, de tropische begroeiing op het eiland en het witte zand ben ik toch wel weer helemaal prima met het feit dat ik hier zit!!!

Na het duiken heb ik mijn tas uitgemest en rustig deels ingepakt. Gisteravond hebben Gary en ik heerlijk gegeten bij Las Tapas / nieuwe naam. Heerlijke vega pasta, zoals ik het zelf thuis zou maken of in een lekker restaurantje 'simpel' zou eten. Maar ZO lekker! Met veel groenten, parmezaanse kaas zoals die hoort, pasta goed gekookt... Met een biertje erbij, hier ook al een luxe... Daarna hebben we nog gezellig samen wat monkeyjuice-cola's gedronken op het strand en uitgebreid de mensen die we zagen geevalueerd. Goeie gesprekken gehad ook. Ik was echt ontzettend gelukkig!!! Een bijna volle maan, goeie en minder goeie muziek, strand, zee, leuk gezelschap, heerlijke duiken achter de kiezen, fijn vol buikje met goed eten... Het leven kan volgens mij echt niet beter worden dan dit!!!

Vanmorgen heb ik de laatste spullen ingepakt, en alles paste wonderbaarlijk goed in mijn tas. En toch denk ik niet dat ik iets vergeten ben, heel fijn!Daarna ben ik naar Quiver gelopen (de duikschool) en daar heb ik samen met Jim lekkere havermout gehaald met banaan en dat samen gezellig opgegeten. Ondertussen werden natuurlijk steeds grappen gemaakt over het feit dat ik hier nog steeds ben, maar alles met een dikke knipoog. De mannen gaan me missen volgens mij, en ik hun ook! Zometeen ga ik naar Kota Bharu en daar pak ik de nachtbus naar Singapore waar ik als het goed is morgenochtend aankom!

Tot de volgende keer maar weer!

xx Van nu ook duikchickie Julia

Reacties

Reacties

nikki's mom

Hai Juul , Gefeliciteerd met je open water duikerschap. Super tof dat ook jij het hebt gehaald. Ik hoop zelf ook nog ooit eens te duiken want het lijkt me te leuk. Nikki vindt het nog steeds niet leuk hier en roept de hele dag dat ze terug wil en ik ben nog steeds blij dat zij terug is. Lief kind geniet van het mooie leven en ben weer benieuwd naar je nieuwe verhaal.

monique

Hi juul, dat was leuk te lezen en dan die mooie foto's. hartstikke bedankt weer.
ben benieuwd wat dit nieuwe deel van je reis je gaat brengen. Zo zonder Nikki toch heeel anders. Veel geluk en plezier weer, liefs

Mam

Wat een mooie prestatie. Wat fijn dat je, na al die jaren, toch open water duiker bent. "De aanhouder wint" zullen we maar zeggen. Super. Heel veel succes, plezier, geluk en prachtige ervaringen bij het volgende deel van je reis! Wat achter je ligt neemt niemand je meer af!

bep.

hoi julia.
ja je heb heel wat mee gemaakt zo met de reis en mooie avondturen onderwater knap hoor, op naar je volgende reis succes groetjes van bep en gijs.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!