Back in Kuta: surfen!!!

Lieve allemaal,

Ik ga verder waar ik was gebleven: mijn eerste avond zonder Ruan in Ubud. Die avond ben ik in mijn favoriete Ubud restaurantje gaan eten, en daar ben ik uiteindelijk aardige mensen tegengekomen. Omdat ik na de drukke rijdag een dagje rust wilde, heb ik met ze afgesproken om de volgende avond weer samen te eten, en dan eventuele roadtrips te bespreken. Zo gezegd, zo gedaan! De volgende dag heb ik tot het eten niets gedaan: geinternet en gelezen. Behalve dat ik 's ochtends om 7:00 uur even naar de markt ben geweest. Dat was echt super!!! Alleen maar Balinezen, geen toeristen. Ik heb van alles gekocht: lekkere rotikuku's (een soort cake), pisang goreng (gebakken banaan), het locale ontbijt (kokosrijst, poffertjes en een soort gelei samen in bananenblad: helaas niet zo heel lekker) en lumpur (kleefrijst met kip). De rest van de dag heb ik die dingetjes een voor een opgesnoept tijdens het lezen! Op de terugweg naar het guesthouse zag ik alle kinderen naar school lopen en vanaf mijn balkonnetje heb ik genoten van het uitzicht over alle daken en de mooie blauwe lucht.

Die avond heb ik dus gesproken met de mensen om eventueel naar Amed te rijden. Plotseling kreeg ik het helemaal benauwd en wist ik niet meer wat ik nu wilde. Toen heb ik goed nagedacht over wat ik nu wilde: ik wilde leren surfen! Vandaar dat ik afscheid heb genomen van de aardige mensen in het restaurant en ben gaan inpakken. De volgende ochtend heb ik nog snel mijn boek uitgelezen (zodat ik die nog terug kon brengen bij de boekhandel en de helft van de kostprijs terugkrijgen) en lekker ontbeten. Toen heb ik alles op mijn rug gehesen en ben naar Kuta gereden. Twee uur later was ik ingecheckt in een goedkope Losmen (minder dan 6 euro per nacht)!

In Kuta ben ik eerst naar de surfschool gelopen om daar mijn les voor de volgende dag te boeken. Het is best een luxe surfschool, maar wat vooral fijn is: ze geven ook wat theorie, dus ze gooien je niet zomaar in het water op een plank. Na een duik in de zee heb ik lekker gelezen op mijn veranda'tje voor de kamer, en daar zag ik Nicole, een vrouw die ik de avond ervoor in het restaurant in Ubud had gesproken. Zij heeft dus een nachtje bij me gelogeerd op de kamer, heel gezellig! Samen hebben we wat geshopt (ik een T-shirt en een zonnebril), gegeten en wat drankjes gedronken. De volgende dag moest zij 's middags naar het vliegveld. Eerst heb ik nog wat gelezen en toen Nicole weg moest ben ik ook vertrokken, naar mijn surfles! Omdat ik eerder in Kuta van de boys surfles heb gehad, kon ik een les hoger instromen. Fijn!!! De surfles was superleuk!!! Eerst kregen we wat theorie over golven. Daarna moesten we (nog steeds op het droge) het opstaan op de surfplank en bochten maken oefenen.

Vervolgens gingen we met surfplank en al het zwembad in om daar het peddelen te oefenen, het zitten op een surfboard en het draaien van de plank. Ook moesten we een voor een naar het midden van het zwembad peddelen en opstaan om te checken of de plank groot genoeg of te klein was. Ik heb nu een 8.6 voets plank. Daarna ging het dan echt los: we gingen de zee in!!! Daar gingen we met drie mensen per instructeur golven proberen te pakken en uitrijden tot het strand. Als dat goed ging mocht je proberen bochten te maken. Het ging echt supergoed en ik heb ontzettend veel lol gehad. Er werden ook foto's gemaakt van je tijdens het surfen, en op elke foto zie je me echt met een big smile op de plank staan! (Wel had ik ontzettende spierpijn in mijn been (van het met gebogen knieen staan). Van deze dag heb ik alleen de foto's van mijn 'crash' in de golven en een foto van mij terwijl ik met mijn plank over het strand loop:

Met een paar meiden van de surfles (Patchulia, Lydia en Natasha) heb ik afgesproken voor het eten en daarna zijn we ook nog gaan stappen bij de Sky Garden bar, waar we een uur lang gratis drankjes zouden krijgen. Eerst heb ik een heerlijke frozen Margarita gedronken, en daarna een paar van die gratis drankjes. Daar werd ik erg vrolijk van zullen we maar zeggen!!! Ik heb heerlijk gedanst en ontzettend veel lol gehad. Rond 2:00 uur had ik er genoeg van en ben ik naar huis gegaan.

Ik voelde me zo raar de volgende ochtend!!! Brak, maar niet met hoofdpijn of misselijkheid, maar heel moe en wollig in mijn hoofd. Die gratis drankjes drink ik echt nooit meer!!! Onderweg naar de surfschool heb ik een noodlesoepje gegeten die je hier in de supermarkt kan kopen en zelf maken met heet water. Ik voelde me echt zo rot... Na weer wat theorie (en heel veel grappen van de leraar over de brakheid van Lydia en mij) konden we het zwembad weer in waar we hebben geoefend met hoe je met je board door de golven kunt komen. In het koele water voelde ik me al een stuk beter en ik voelde me helemaal goed in de zee! Weer heb ik flink wat golven kunnen pakken, deze keer ook een aantal groene golven. Een groene golf is moeilijker te rijden en te pakken, maar wel sneller. Daarop kun je ook bochtjes maken. Eerder had ik alleen golven gepakt die al omgekruld waren: wit schuim. We waren dus ook dieper in de zee om deze grotere golven te pakken. Heel vaak moest ik de eskimo roll doen (mijn board omrollen en zelf eronder hangen om de golf over me heen te laten komen) en ik heb ook lekker veel gepeddeld. Ook van deze dag zijn er weer foto's en weer sta ik met een enorme grijns op mijn board! :) 's Avonds ben ik voor de derde avond op rij met Lydia en Natasha gaan eten in mijn favoriete restaurant hier in Kuta, met een heerlijke Nasi Campur. Rijst met verschillende gerechten erbij die je zelf kan selecteren door te wijzen. Zo lekker! Omdat ik nog steeds niet zo lekker was ben ik op mijn kamer wat films gaan kijken en lezen. Heel relaxed!

Het socializen gaat heel goed: ik maak gewoon met iedereen een praatje! In het restaurant ben ik alle drie de avonden een paar surfers tegengekomen bijvoorbeeld. Lydia en Natasha zijn weg, maar ik spreek nu af met de surfers uit het restaurant of met Dave en Joanna van mijn surfles. Helaas pakte dat vandaag toch wat minder geweldig uit omdat de surfers niet naar het strand zijn gekomen. Daarna heb ik wel nog met Dave en Joanna gekletst bij de surfschool toen ik daar mijn foto's kocht, maar daar heb ik niet mee afgesproken. Kortom: eigenlijk ben ik vandaag al de hele dag alleen. Minder!!! Eigenlijk hoopte ik in mijn restaurantje iemand te ontmoeten, maar dat is ook niet gebeurd. Ik ga morgen denk ik een surfboard huren en zelf wat surfen, maar liever had ik dat samen met iemand gedaan. Ik denk dat het een beetje drempelvrees is ofzo. Maandag zou ik wel met Dave en Joanna kunnen gaan surfen, misschien dat ik die uitnodiging aanneem of misschien reis ik even verder ergens anders naartoe. We'll see!!! Ondertussen zie ik er ook echt uit als een surfchick, met het bijbehorende ruige zon-zee-zout-haar, haha! Hier een kleine impressie!

Trouwens, nu over precies drie weken check ik in voor mijn vlucht terug...

Veel liefs, Julia

Reacties

Reacties

Lonneke

Dag gebruinde (die was je vergeten!) ruige-zon-zee-zout-haar-surfer-chick,

Ziet er allemaal weer goed uit! Leuke verhalen waardoor ik ook veel zin heb gekregen om vooral Indonesie eens verder te gaan verkennen (we zijn aan het bekijken waar we op vakantie willen gaan). Over 3 weken alweer terug...je kan natuurlijk ook altijd je ticket verzetten. :-) Geniet er in ieder geval met volle teugen van en maak je niet druk om het af en toe alleen zijn, je bent inmiddels een volwaardige held geworden op grote sokken (remember ;-)) veel liefs, Lon

bep jansen.

hoi julia.
je zag er goed uit op je surfplank en knap hoor dat je het in je eentje doet maar met meerder is leuker.
en nu gaat er om spannen dat je naar huis toe komt
dus even geniet nog. groetjes van bep en gijs.

Mam

Nou dat ziet er fantastisch uit!Helemaal geweldig!
Nu nog wat gezelschap voor de laatste weken...
Ga er maar helemaal voor!
liefs

Annemarie

Hey lieve Julia! Ben weer helemaal bij gelezen en het is alsof ik weer in Bali terug ben! Ik zal je reisverhalen missen, want het gaat nu echt heel snel, zo'n vakantie van 3 weken (waar ik straks ook van mag genieten) heb je nu... Genieten dus en lekker veel surfen, ziet er goed uit jij op de plank!
Liefs, Annemarie

Alice

Hi Juul, Weer erg genoten van je verhaal en je beschrijving van Ubud en Kuta. In Kuta zaten wij in het Alam Kulkul hotel dat vlakbij een surfschool ligt. (in het noorden van Kuta).
Ik wens je nog veel plezier en wacht weer op je volgende verhaal. Liefs Alice

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!