Kanchanaburi

Lieve allemaal,

Gisteren was een dag van uitersten. Met de Zweedse groep heb ik een tour gedaan langs verschillende 'toeristenattracties', hier in de omgeving. Eerst zijn we naar het paradijselijike Erawan falls gegaan. Wat geweldig was dat!!! Dat is een 7-laagse waterval, waar dus steeds poelen zijn waar je in kunt zwemmen. Met een paar Zweden heb ik de trek (2,5 km) helemaal naar boven gemaakt in de hitte (vandaag is het 38 graden, gisteren ook zoiets). Daar aangekomen heb ik meteen een duik genomen!!! Ik kreeg ook een rugmassage van de waterval. Heerlijk!!!

Daarna weer de tocht naar beneden gemaakt, en ook nog in de 2e laag wat gezwommen. Er zwemmen ook heel veel vissen in hte water, die het zout van je lijf willen eten. Ik probeerde er heel stoer onder te blijven, maar elke keer als ik een 'hapje' voelde van de vissen ontglipte mij toch een gil! Ik kon er niet aan wennen... Beneden ook een moeder en baby aapje gezien, die heel brutaal een tupperware bakje stal van een van de bamboe picknick plateaus, dat weer mee naar boven in de boom nam, rustig het deksel open deed en het bakje leeg at!

Na erawan falls hebben we geluncht en toen zijn we naar Hellfire pass gegaan. Een museum over de Birma spoorlijn, op een locatie waar een van de grotere passen is gegraven in de 2e wereldoorlog. De spoorlijn is gebouwddoor onder andere gevangen genomen Britse en Nederlandse soldaten. Mijn Engelse grootvader was een van hen. Ik vond het heel aangrijpend en was er ontzettend emotioneel onder. De beelden die je daar zag... En dan de combinatie met het aan den lijve ondervinden van de hitte maakte het heel intens. Daarna zijn we naar een deel van de spoorlijn gegaan dat nog steeds in gebruik is, en dat vlak langs de rivier Kwai (bekend van de film Bridge over the river Quay) loopt. We zijn ook een stukje met de trein gegaan en daarna naar de beroemde brug gebracht, waarna de tour ten einde was.

's Avonds heb ik gegeten met het meisje van het Nederlandse stel dat ik hier ontmoet heb. Heel gezellig, en zij heeft me laten kennismaken met wat nieuwe heerlijke Thaise gerechten. Later nog lekker aan de rivier een blikje fris gedronken en gekletst. Een fijne afwisseling van al het Engels praten!!!

Vannacht heerlijk geslapen, voor het eerst hier eigenlijk. Ik heb mijn draai gevonden in mijn kamertje, en mijn lijf is gewend geraakt aan de warmte. Zo'n eerste nacht in een nieuwe kamer is altijd weer zoeken: welke stand moet de ventilator, moet hij naast me staan of juist bij mijn voeten, onee, nu wappert hij in mijn oor, toch maar ergens anders, o ik heb geen lampje naast mijn bed, waar is mijn hoofdlamp, enzovoort.

Vandaag stond weer een beetje in het teken van de 2e wereldoorlog. Ik heb een fiets gehuurd en ben naar het Thailand-Burma Railway centre hier in de stad geweest, waar ze ook een mooi museum hebben. En ook een research center! Een Zweed had mij getipt om me vooraf aan te melden als famililid van een van de 'prisoners of war' (POW's), dat had ik gedaan. Toen ik daar aanklopte heeft een heel vriendelijke meneer mij van alles verteld over hoe ik meer specifieke informatie over mijn opa hier kon krijgen. Mijn opa leeft nog steeds, maar kiest ervoor om niet te spreken van zijn ervaringen hier, vandaar dat zo veel onbekend is. Er zijn hier namelijk heel veel kampen geweest, en er zijn veel verplaatsingen geweest van gevangenen, waardoor sommigen wel aan 5 of meer stukken van de spoorlijn hebben gewerkt (en dus in zo veel verschillende kampen hebben gezeten). Daarmee ga ik dus nog wat verder, omdat de meneer zei dat hij mijn opa niet zo snel in de records had kunnen vinden, met de gegevens die we nu voorhanden hebben.

Na het museumbezoek ben ik om de begraafplaats van POW's en om de Chinese begraafplaats hier heen gelopen, en heb ik bloemen gekocht bij een bloemenstalletje, een mooi paars bosje en een mooi wit bosje. Toen ben ik naar de begraafplaats gegaan en heb ik het graf opgezocht van Bert Sanders, de vader van een goede vriend van papa. Daar heb ik de bloemen mooi neergelegd, al hoop ik dat het op het juiste graf was... De intentie blijft hetzelfde natuurlijk, maar toch.

Toen lekker weer met de fiets naar het guesthouse gefietst en naar het internetcafe aan de overkant gegaan voor mijn skypedate met zus Vera. Het was heerlijk om lekker lang met haar te kletsen, over alles en niets.

Verder ga ik vandaag niet zo veel doen, lekker een beetje lezen straks denk ik en dan wat eten hier aan de straat. Ik heb gisteren een paar goede eet-tips gekregen die ik in de praktijk ga brengen!!! Ook heb ik wat research te doen naar Ayuthaja, want misschien dat ik daar over 2 dagen heen ga, om zo Bangkok te omzeilen. De trein waarvoor ik heb gereserveerd van BKK naar Chiang Mai rijdt namelijk via die plaats, dus dan zou ik gewoon dezelfde trein pakken alleen van een paar stations later! Ayuthaja zou naast het BKK-omzeil-verhaal ook al de moeite waard zijn om te bezoeken omdat het de oud-hoofdstad van Thailand is. We zullen zien!!!

Veel liefs, Julia

Reacties

Reacties

bep jansen

ha julia.
leuk dat je opa nog leeft en wist je dat ook? en dat je ook met vera kon praten eigen familie.
maar je maakt wel wat mee zo en spannend allemaal maar dat heb ik al eens gezegt tegen jou maar toch, leuk allemaal, ik zie graag de volgende verhaal. groetjes en een dikke kus van ons beide bep en gijs.

Mam

Nou dat klinkt allemaal opperbest. Wat goed dat je nu helemaal op gang bent en alles onderzoekt en probeert. Super! Blijf lekker slapen en ga ervoor!
Liefs

aline

lieve julia ik reis aldoor mee en lees je verhalen soms meermalen, ik vind het zo fijn dat je dit doet, en ben blij dat je steeds meer je draai vindt en geacclamatiseerd raakt.... wat boeiend is het allemaal!
tot weer xx

bert Sanders

Lieve Julia, Dank dank voor je foto's en je fantastische verhalen!! Je hebt de bloemen op het absoluut goede graf gelegd, ik ben je (nogmaals) heel dankbaar. Mooi is die begraafplaats hè, je zou haast vergeten dat hij is voortgekomen uit zoveel ellende. Daarom is het heel goed dat je in de Hellfirepass geweest bent en gerealiseerd hoe dat geweest moet zijn in die hitte en met die ondervoeding en ziekte. Als we ons dat al kunnen indenken. En het is misschien ook goed ons dat niet al te veel voor te stellen, we leven nu. Overigens vertelde mijn moeder dat die oranje bloeiende bomen 'Flamboyanten' heten, ik heb ze op mijn eerste reis naar Thailand ook gezien, ik vond ze prachtig zeker op die paats. Ik zal je mijn gedicht hierbij toesturen dat ik maakte n.a.v. deze plek. Misschien ben je in de stemming het te lezen, anders een andere keer.


KANCHANABURI - WAR CEMETERY NA 50 JAAR


Rondom een veld, waarvan de grenzen
schaduw zijn van eindeloze zon
scheurt het geweld van razende motoren.
Parallelle vlekken heesters brons beton
dekken, hun verhaal gegoten in metaal,
de plekken van de jongens en de mannen.
Daaromheen aan alle kanten
oranje flamboyanten.

Na het vernielen pijnigen en bloeden,
bewonen dood en oorlog hier het paradijs
zo onbegrijpelijk omringd aan alle kanten
door oranje felle flamboyanten.

‘s Ochtends stopt het razen even:
er broeit een klamme stilte voor de storm.
De rode zon die nooit eens wacht
maakt snel een einde aan de nacht
en vocht en damp worden enorm.
Wat doet mijn vader nu? Rust maar tenminste zacht.
Ik die overmatig lijd aan scheiding krenking zakken voor het rijbewijs
spreek haastig een benauwd gebed van buiten ‘t paradijs,
voor over haag en steen van alle kanten
de knallen schieten in de onvoorstelbaar oranje flamboyanten.

Bert Sanders
Februari 2004

Verder heel veel liefs en waar je ook bent goede reis, hoop heel erg je te spreken, veel dank Jule!!
Bert

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!