De jungle van Chiang Rai

Lieve allemaal, Ik ben heel moe maar ook voldaan!!! Hoe dat komt weten jullie aan het eind van dit lange verhaal, ik heb namelijk veel avonturen beleefd!!! Ik heb een paar dagen geleden een Nieuw-Zeelandse, van oorsprong Nederlandse familie ontmoet in mijn guesthouse in Chiang Rai. Een vader, moeder en 5 kinderen. Met hun ben ik samen naar de Witte Tempel hier in de buurt geweest. Dat was ontzettend indrukwekkend!!! Het is een soort never ending project, het doet denken aan de Sagrada Familia (?) in Barcelona, alleen dan Boeddhistisch. Een lokale kunstenaar heeft deze tempel ontworpen, en is deze as we speak aan het bouwen en beschilderen met hulp natuurlijk. Het is nog niet af, maar het is een heel mooie, bijzondere, moderne boeddhistische tempel. In de grootste tempel van het complex is op de achterwand van de tempel de wereld van nu te zien, compleet met Batman en brandende Twin Towers. Op de ene zijwand staat nog niets, de andere zijwand laat gelovigen zien in steeds hogere staat van 'verhevenheid' richting het goddelijke: de voorste wand, rondom het altaar. Prachtig allemaal, en heel toegankelijk. Daarna was de familie uitgenodigd bij de gids Kai thuis, om kennis te maken met zijn gezin. Ik mocht mee. In zijn huis, waar hij woont met zijn moeder, vrouw, baby en kindje van 3,5 jaar oud hebben we met zijn allen wat water gedronken, waarna we de visnetten gepakt hebben en met zijn oudste kindje naar een meer in de buurt gereden zijn. (Ik met alle kids achter in de pick up truck!). Daar hebben we heerlijk gezwommen, geprobeerd een bamboe vlot te bouwen en genoten van het afkoelen in het water. Een vriend van de gids kwam nog 2 schildpadden brengen die hij had gevonden, die de gids thuis kon houden. Op de weg terug naar zijn huis dus met zijn allen gespeeld met de schildpadden achterin de pickup. Daar zijn dochtertje afgezet en toen doorgereden, terug naar het guesthouse. De familie zou de volgende dag met de gids op een 2-daagse trektocht meegaan naar de heuvelbevolking hier en naar de jungle. Ik mocht mee (tegen betaling). Dat wilde ik wel!!!

De familie Nieuwenhuis is ontzettend aardig en de tocht beloofde ook veel moois. Daar hebben we op gedronken: Kai bood ons (de ouders en mij) rijstwiskey aan. Oei! Sterk spul. Na niet veel slaap (mijn buren waren helaas geveld door een voedselvergiftiging, waarvan de gevolgen goed te horen waren) zijn we gisterochtend met de pickup vertrokken naar een botenaanlegplaats van de plaatselijke grote rivier. Met de longtail boat zijn we stroomopwaarts bij een olifantenkamp afgezet. Onderweg hebben we een paar keer de boot moeten duwen: de rivier staat erg laag momenteel. Bij het olifantenkamp hebben we eerst de olifanten gevoerd, en daarna mochten we een klein rondje op hun rug zitten: eerst door de rivier en daarna nog een stukje door het dorp. Ik was er eerst nogal op tegen, maar ik ben blij dat ik het toch gedaan heb: het is een machtig gevoel. Vooral als ik mijn voet op de schouders van onze olifant liet rusten, voelde je de kracht van het beest. Prachtig. Na een lekkere lunch zijn we de rivier overgestoken en met de auto naar de plaatselijke hot springs gereden. Helaas konden we daarin nog even niet relaxen: er stond een 2,5 uur durende tocht bergopwaarts door de jungle op ons te wachten. Onderweg begon het ook nog te stormen en te regenen, dus we kwamen doorweekt aan in het Lisu-dorp waar we zouden overnachten. Eerst hebben we de regen uitgezeten door in het huis van onze gastheer Jumpa (die vanaf de hot springs samen met de gids Kai al met ons meeliep) en zijn vrouw een kopje groene thee te drinken uit bamboe-kopjes en te spelen met de 2 kittens. Jumpa en zijn vrouw wonen (net als het hele dorp) in bamboe hutjes. Ze koken op een vuurtje in het midden van het huis. Wauw!!! Dit is dus geen kamperen, dit is hun leven!!! Bijzonder besef. Nadat we de slaapgelegenheid gechecked hadden zijn we aan het koken gegaan onder leiding van Kai. Eerst moesten de ouders en ik natuurlijk een lekker shotje rijstwiskey drinken!Heerlijke sweet en sour gemaakt met pork, Gele curry met pork en ook 'morning glory' (?) in sojasaus. Als toetje heerlijk fruit. Na het eten met zijn allen gezellig gekaart en denkspelletjes gedaan. Kai had ook een paar goede kaarttrucs (net als ik!), dus daar hebben we ook veel plezier aan beleefd.

De slaapgelegenheid was heeeeeeel basic: een bamboe hutje, met bamboe vloer, daarop een plastic gewoven mat, daarop een deken en kussen, en dan nog een deken om onder te slapen. Tot nu toe was elk bed dus zacht!!! Gelukkig had ik goed naar papa geluisterd, en mijn eigen lakenzak meegenomen (slaapzak is in hot season wel echt overdreven). Zo kon ik mijn dekdeken toch onder me neerleggen. Scheelde heel weinig, maar wel wat. Ook deze nacht weinig geslapen doordat het zo hard was, en ook door de vele geluiden van het dorp. Het was tegelijkertijd ook prachtig: doordat een paar bamboe stroken uit de muur waren weggegeten door termieten oid, kon ik vanuit mijn bed de sterren zien. Ook kon je natuurlijk overal het 'gezang' van de miljarden krekels horen. Hoe meer hoe mooier! Vanmorgen kregen we eerst een koninklijk ontbijt: scrambled egg, toast, jam, boter en veel vers fruit. Genieten! Daarna met de familie drinkwater gemaakt met hun waterfilter, en toen weer op pad. Eerst de berg af naar een Chinese nederzetting/dorp, bij een theeplantage (die hier worden gestimuleerd ipv de opiumteelt), daarna door de jungle en een steile heuvel op... en af... en op... Via een kleine nederzetting van Birmese (illegale) vluchtelingen (eigenlijk bestaand uit1 familie) zijn we aangekomen bij een riviertje, waar Kai en Jumpa heerlijk in Bamboe hebben gekookt. Daar kregen we ook ons eigen bamboe setje: een beker, stokjes en een soort schepje/lepel/botermesje. Multifunctioneel!!! Heerlijk fruit gegeten, en noodle soup en fried rice (flied lice, haha!). Uiteindelijk aangekomen bij een waterval en daar lekker gezwommen.

Daarna verder bergafwaarts naar een Akha dorp en een ander bergdorp. Maar dat was ontzettend toeristisch en lelijk. 'Ons' dorp was authentiek, (nog) niet verpest door de toeristen. Uiteindelijk na veel lopen aangekomen bij de hot springs en daar heerlijk bijgekomen en onze vermoeide spieren laten uitrusten in het hete water. Vanavond heb ik lekker gegeten met de hele familie om onze3 dagen samen af te sluiten en heb ik ze, zoals het hoort als je mee erop uit wordt genomen, getrakteerd op een ijsje (of eigenlijk fudge brownie met ijs als toetje)!!!

Ik zit 'gewoon' weer in mijn guesthouse waar ik al zat in Chiang Rai, het is hier heel relaxed en heb (weer) een mooie kamer. Weer even bijkomen van de vermoeiende tocht!!! :)

Tot zover de verhalen, de foto's staan er al op!!!

Dikke kus, Julia

Reacties

Reacties

Mam

Zoooo, dat is wel een prachtige belevenis geweest. hier doe je het voor, he? geweldig! Wat fijn! Jammer dat ik je gemist heb op skype!
liefs
mam

monique

geweldig wat een tocht! en meteen de foto's.
liefs monique

bep jansen.

beste jullia.
wat een mooi verhaal en een hele belevenis, en net wat ik al zei mooie foto,s er bij, je durft wel zeg zo in de rimboe, maar ja als je mensen tegen komt en je maakt er een praatje mee dan leg je al gauw contact met de mensen, en dat is wel goed en jij doet dat toch wel gauw zo te horen knap hoor. groetjes van bep en gijs.

ria

hallo julia
leuk om je te volgen en dit is nog maar het begin je zal nog heel veel meemaken. in phl5 is het zo als altijd druk feest was erg geslaagd jimmy heb ik vorige week onder de douche gezet maar dat was geen doen. wij missen je.

Annemarie

Vannacht gedroomd dat ik zelf op reis was...en dat ik een trein zocht en ons groepje zich splitste en ik maar in mijn eentje zoeken naar de goede trein en helemaal vergat afscheid te nemen en dat liet ik in mijn droom de anderen in het groepje wel met elkaar doen en ik daar weer overin zitten.. en waar zou ik heen gaan? en toen werd ik wakker....opgelucht en ook wel erg jammer, ik had wel wat verder willen gaan..zo zie je maar hoe je ook mij hebt meegenomen! En nu weer werken..daaaag tot de volgende keer! oja ik heb skype hoe gaat dat? wanneer ben je bereikbaar? Hoor het wel, goede reis!
liefs en zoenen, Annemarie

Zos

Allerliefste Zosserd!

Het klinkt echt heerlijk. Ik moet er bijna een beetje van huilen, in mijn werkgroep van duurzame ontwikkeling haha.

Wat fijn dat je zo geniet, en dat je zoveel andere/nieuwe/leuke/verschillende mensen ontmoet.

Jammer dat ik neit op skype kon. zullen we anders een afspraak maken, volgens mij werkt dat beter..

Noem jij maar een dag en tijd, dan ben ik van de partij.

Nou lieve Zosserd, ik mis je wel hoor...

Dikke Kussen

BEP JANSEN.

HOI JULLIA.
HIER EEN BERICHT VAN BEP EN GIJS, GIJS HEB EEN VRAAG AAN JOU GIJS HEB OOK SKYPE, ZOU JIJ OOK JOU SKYPEADERES DOOR WIILEN GEVEN EN MAILEN HOE DAT MOET. LIEFS VAN BEP EN GIJS

vonnepon

Dit lezen is zo heerlijk relaxen. Ik kom helemaal bij! xxxx Vonnepon Varkevisser

Judith

Hoi Jullia,

Ik vertrek vorlgende week naar Thailand en denk er over om ook naar Chiang Rai te gaan... zeker naar jouw verhaal gelezen te hebben! :)

Moet je in Chiang Rai voor mallaria pillen slikken daar?

Julia

Hoi Judith,
Wat leuk dat je wat aan mijn blog hebt dan! :)
Ik heb geen malariapillen geslikt, wel onder een (zelf meegebracht, geimpregneerd) muskietennet geslapen. Volgens het kaartje van mijn huisarts moet je in heel noord-Thailand (incl Chiang Mai en Chiang Rai) voorzorgsmaatregelen nemen qua DEET en eigenlijk ook net/lange kleren, maar hoef je pas in Laos of Cambodja pillen te slikken.
Neem wel genoeg insectenspray met (hoge) concentratie DEET mee, dat is in het noorden nodig, en juist daar lastig te krijgen. (In Chiang Rai is vlak bij de Night market een BOOTS (Engelse drogist), daar is het wel te vinden: Grijze fles (de gele heeft geen DEET))
Heel veel plezier daar!!!
Groetjes, Julia

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!