Niet alles is rozengeur en maneschijn! :)

Lieve Allemaal,

Ik krijg steeds meer reacties van jullie dat jullie hier ook wel zouden willen zijn, dat het hier allemaal paradijselijk klinkt. Nu is het hier ook heerlijk, prachtig en leuk, maar teglijkertijd gaat het backpacken door Azie ook niet altijd over rozen. Om de pijn voor de thuisblijvers dus iets te verzachten zal ik jullie daarom eens het een en ander vertellen over de locale ongemakken.

Toiletbezoek
Toiletten zijn hier vooral in openbare gelegenheden van het type hurktoilet. Vaak moet je die dan ook zelf doorspoelen met een emmertje water. Toiletpapier is meestal niet voorradig, en dat mag je niet in de wc gooien, maar dat moet je in een vuilnisemmertje doen. Vaak is er een 'butthose' (of poesdouche) om je in plaats van met wc papier een beetje schoon te maken. Met het waterballet op de vloer van dien...
Daarnaast kennen de WC's hier ook veel ongewenste bezoekers, zoals gekko's aan de muren (het liefst boven de WC, waarbij je hoopt dat ze niet naar beneden vallen!), mieren over het gehele toilet ('s nachts geen fijn gezicht), hier biedt de butthose uitkomst: je spoelt ze gewoon weg. In de Gibbonexperience vonden de wespen de toiletten heel interessant. Knappe jongen/meid die rustig op de WC kan hurken, terwijl de wespen onder- en om je heen zoemen en je hun vleugels tegen je billen voelt slaan!!!

Slaapplaats
Het selecteren van een goede slaapplaats is ook een heel werk. Werkt de ventilator? Is deze niet te luid? Is er warm water? (En doet de warmwaterinstallatie die er hangt het wel?) Zitten er geen beestjes in de dekens? Lopen er in de buurt kippen of hanen rond? Hoe zit het met de inbraakgevoeligheid van de kamer? Is de kamer schoon? Bieden ze een handdoek? Is er een goede ophangplek voor mijn klamboe? Hoe hard is het bed? Is er een stopcontact voor het opladen van mijn camerabatterij? Ligt het guesthouse aan een drukke weg? Zijn er mieren en waar lopen ze? Is er een leuke gemeenschappelijke ruimte voor het ontmoeten van andere reizigers? Hoe is de staat van de hor? Zitten er gaten in?

Persoonlijke hygiene van de backpacker
Ongesteld zijn in de jungle is geen pretje (zie ook onder toiletbezoek). Je hebt altijd vieze voeten door het wandelen over stoffige wegen in je slippers, op een gegeven moment worden ze gewoon niet meer schoon. Door het koude water overal worden je kleren als je ze zelf wast, niet goed schoon. Door het zand op de wegen krijg je blaren. Door het gebruiken van DEET (echt nodig), droogt je huid uit, en mijn lichaam reageert erop door een soort warme prikkelhuid te krijgen. Om dat te voorkomen smeer je je dus eerst in met zonnebrand, en dan met DEET. Elke dag. Twee keer...

Eten
Kun je het menu lezen? Wat zijn de kosten? Is er een hoge turnover zodat het eten vaak aangevuld wordt en dus niet te lang ligt? Is het er niet te pittig (nu kan ik veel hebben, maar soms... POEH HEE!) Hoeveel vliegen/muggen vliegen er in de buurt van de keuken en rondom de tafeltjes? Is er een WC? In de supermarkt loont het om de houdbaarheidsdatum van sommige producten te controleren, deze is soms best binnenkort!

Reizen
Allereerst moet je weten waar je heen gaat, en of je dus in de goede tuktuk, bus, trein, boot zit. Als je daar dan in zit, hoop je maar dat ze het station omroepen of je waarschuwen dat je eruit moet. Heel spannend. Veel vervoermiddelen doen ook dienst als koeriersdienst, dus verbaas je niet als de bus in de middle of knowhere stopt om een pakketje af te leveren bij een bamboe hutje. Vervolgens moet je bekijken waar je wil zitten: waar heb je de meeste beenruimte? En aan welke kant van het vervoersmiddel ga je zitten om niet de hele dag geroosterd te worden door de zon? Tot slot is de duur van de reis altijd erg flexibel, onder andere afhankelijk van hoe veel stops gemaakt moeten worden voor de passagiers en goederen...

Beestjes
Ga er van uit dat je de hele dag jeuk hebt van je muggebulten/steekvliegbulten. Je stinkt naar deet, ziet regelmatig kakkerlakken lopen op straat (gelukkig tot nu toe niet in mijn kamer!!!), bloedzuigers wonen in de jungle en zijn echt naar!!! Daarnaast hoor je soms in/om je kamer of boomhut geritsel: rat? gekko? muis? eekhoorn? In de meeste kamers lopen een paar mierensporen, let op dat je daar je tas niet neerzet!!! (Weet ik helaas uit ervaring...) Zie ook Toiletbezoek en Slaapplaats.

Nou hoop ik dat dit de 'pijn' wat heeft verzacht! :) Ondanks al dit bovenstaande heb ik het heerlijk. Ik geniet met volle teugen van alles, dus ook van dit soort avontuurlijke aspecten. De mensen, het eten, de omgeving en het avontuur zijn heel fijn!!!

Veel liefs,
Julia

Eline

Hey meis,

Klinkt toch nog steeds erg leuk allemaal :-)
Kun je nagaan hoe je straks weer van alle luxe geniet als je terug in NL bent. We hebben het zo slecht nog niet hier in ons kikkerlandje.
Gisteren alleen maar regen gehad, vandaag gelukkig weer wat zon (13 graden, brrrrr!)

Succes daar!
Liefs,
Eline

Max

vooral het stukje over toilet en ongesteldheid deed het goed tijdens mijn ontbijt :)X

Mam

Kijk, dan hebben we allemaal wat en maakt het dus niet uit waar je zit....:-))..? Toch? of liever toch daar en niet hier??
Ik ben opnieuw zoooo verguld met mijn badkamer!
Heel veel plezier dáár!
xxx

bep jansen.

beste julia.
het is niet allemaal rozekleur en maneschijn,lees ik je moet het allemaal maar mee maken zeg, maar ja dat hoord er bij he. maar hou je taai en geniet er nog een poosje van. veel liefs van bep en gijs.