Hanoi deel 1

Lieve allemaal,

Na 's ochtends het nieuws te hebben gekeken (ik volg de actualiteiten van Bangkok hier goed) zijn we bij het hotel uitgecheckt en ingecheckt bij het Hanoi backpackers hostel. Voor het eerst slaap ik in een dorm: 5 stapelbedden. Marit en ik zijn gisteren meteen de stad gaan verkennen door rond te lopen. Ook hebben we 3 treinkaartjes gekocht voor de nachttrein naar Sapa in Noord-VIetnam op de 20e. Het derde treinkaartje is voor Nikki, een studievriendin uit Amsterdam die vanavond in Hanoi aankomt en aansluit! Marit en ik zijn uiteindelijk terecht gekomen bij een grote moderne toren met winkelcentrum, waar ook een bioscoop zit die films draait die ondertiteld zijn in plaats van VIetnamees nagesynchroniseerd. Helaas draaide daar gisteren geen leuke films meer,maar dat hebben we vandaag goedgemaakt: we zijn naar The Bountyhunter geweest. Echt heerlijk om even te relaxen in een koele ruimte met een leuke film!

Ook hebben we daar gisteren brie en toastjes gekocht: we hadden zo'n zin in kaas!!! Die hebben we later vlak bij ons guesthouse, naast de katholieke kerk hier soldaat gemaakt. Vandaag heb ik in dat winkelcentrum een kleine Sony laptop gekocht. Overal is het draadloos internettten hier in Azie gratis, maar als je een pc wil gebruiken moet je (soms veel) betalen. Ook is de verbinding of de computer vaak heel slecht of is er geen pc vrij. Vandaar dat een eigen kleine laptop een goede investering zal blijken. Ik geniet er nu al ontzettend van!!!!

Gisteravond zijn we naar het happyhour van het guesthouse gegaan, en hebben daaraardig wat biertjes gedronken. We hadden er zin an! Daarna even wat gegeten bij eenBBQ tentje op straat en toen nog naar de Ierse pub hier gegaan. Vanmorgen waren we wat brakjes...:)

Vanochtend zijn we de dag trouwens begonnen met een bezoek aan het mausoleum waar het lichaam van Ho Chi Minh gebalsemd ligt opgebaard. We hebben daar onze ogen uitgekeken van de raarheid daar! Echt een belevenis. Het was ook ontzettend druk. Er wordt heel veel drukte gemaakt om dat lijf even te zien, dat er eerlijk gezegd nogal spookachtig uitziet. Je moet stil zijn, in de rij staan, je mag geen tas of camera mee naar binnen nemen, geen hoofddeksel dragen, kortom; Vietnamese regel-bureaucratie en bemoeizucht ten top! We besloten niet het (niet-gratis) museum te bezoeken, maar hebben nog wel een VIetnamese-style foto gemaakt van onszelf bij het mausoleum, compleet met plechig/boos gezicht! :)

Daarna weer lekker gelopen door deze waanzinnig hectische stad (naar het winkelcentrum en weer terug onder andere), en nog lekker aan het meer in de buurt gezeten. Daar hoorden we ook dat het vandaag precies 120 jaar geleden is dat Ho Chi Minh werd geboren! Daarom was het vandaag extra druk bij het Mausoleum!!! En nu snapten we ook opeens waarom de hele stad versierd was met rood/gele banieren en vlaggen! Heel geestig en toevallig dat we juist vandaag besloten het mausoleum te bezichtigen!

Hanoi is wel echt een gave stad: er gebeurt heel veel, er is veel te zien, er hangt een 'buzz'. Tegelijkertijd is het heel vies: heel veel verkeer, drukkend vochtig warm, maar wel aanmerkelijk schoner (minder stank) dan Bangkok. Overal waar je kijkt zie je scooters, ongelooflijk. Je kunt het niet onder woorden brengen, dit is iets dat je moet meemaken of zien om het te begrijpen, ik zal een paar foto's online zetten en misschien een filmpje om een klein idee te geven van de verkeerschaos hier.

Zoals gezegd; zometeen komt Nikki als het goed is aangevlogen vanuit Australie via Hong Kong, lijkt me ontzettend gezellig!!! Morgen checken we dan met zijn drieen uit, gaan lekker de stad weer doorkruisen en dan 's avonds naar de nachttrein naar Sapa.

Tot snel weer!!!

Julia

bep jansen

beste julia.
het is weer een leuk verhaal ik geniet er weer van ik kijk weer graag naar je foto,s die je stuurd en veel plezier daar, geniet er maar van heel veel groetjes van bep en gijs.

Zosserd

SNOS!

Wat prachtig dat je het geluk voelt stromen, kan genieten van alles wat misgaat en dat je steeds weer zoveel nieuws meemaakt. Raak je niet verwent en blijf je steeds genieten?

Ik ben ontzettend jaloers, maar geniet van mijn ongelofelijk mooie portemonnee....

Xxxxxxx

Snos

Lieve zosserd,
De portemonnee is je graag gegeven! Nu weer goed ervoor zorgen he?! Niet meer je spullen kwijtraken of laten afpakken!!!
Dikke kus,
Zos

NIKKI'S MOEDER EN VADER

Hai Juul, Leuk om jouw verhaal te lezen. Jammer dat Nikki nog steeds niets heeft geschreven. Daarom heel fijn dat jij al een uitgebreid verslag hebt gemaakt. OOk jou blijven we volgen. Groetjes van Hans en Alice