Hanoi en Halong Bay

Lieve allemaal,

We zijn na Sapa maar 1 nachtje in Hanoi geweest. We hebben niet veel gedaan, een beetje rondgelopen en gezocht naar een goede tour naar Halong Bay, en 's avonds zijn we naar een traditionele Vietnamese Waterpuppet show geweest. Na dat nachtje in Hanoina ons back to basic Sapa avontuur, zijn we de volgende ochtend met een Hanoi Backpackers tour meegegaan naar Halong Bay. We hebben er veel over getwijfeld, het was namelijk nogal duur en we wisten dat er veel gefeest zou worden. Maar toch hebben we het gedaan omdat we alleen maar enthousiaste verhalen hoorden van de mensen die de tour hadden gedaan, en omdat we veel spookverhalen hoorden over slechte tours die mensen elders hadden gedaan. Maandagochtend zijn we dus in de minibus gestapt en naar Halong Bay gereden. Ik moet toegeven: het was heerlijk om even alles voorgekauwd te krijgen, in plaats van zelf alles uit te moeten zoeken!

In Halong Bay werden we met een klein bootje door de haven naar onze grote boot gebracht, waar we meteen op het bovenste dek een ligbed confisqueerden, en in bikini konden gaan zonnen. HEERLIJK!

Al snel vertrok de boot richting het zuiden. We hebben door het prachtige landschap gevaren, en ontzettend genoten van de zon, de omgeving, de gezelligheid met de groep en de relaxedheid. Eenmaal aangekomen in de buurt van Hang Sung Sot en Hang Trong, ging de boot voor anker en kregen we een heerlijke lunch voorgeschoteld.

Daarna kon er nog even gezwommen en gerelaxed worden en toen gingen we de kajak in om een grot te bezichtigen. Dat vond ik niet heel erg spannend, maar het was wel heel indrukwekkend om zo laag bij het water te zijn, en om dan die bergen zo vlak naast je te hebben.

Annemarie, een Nederlands meisje dat we een dag eerder in het hostel hadden ontmoet was ook met de tour mee, dus we hebben met zijn vieren 2 kamers gedeeld. De groep bestond uit ongeveer 30 mensen, ook ging er een Engels meisje mee van Hanoi Backpackers, en een Vietnamese gids. Na het Kajakken konden we weer even relaxen, douchen en omkleden, waarna we weer heel lekker eten voorgeschoteld kregen. Na het eten begon het feest.

We hebben ons gewoon ingesteld op een feestweekend, hierna doen we alles wel weer een poosje cultureel verantwoord en rustig. We deden dus mee met 'line of fire' een drankspel dat men in Nederland ook wel als Kingsen kent. Met 30 man is dat een redelijke chaos, maar het was een leuk begin van de avond. Daarna zijn we met zijn allen naar het bovenste dek gegaan en hebben we gekletst met elkaar en gedanst onder de sterrenhemel, tussen de prachtige bergen van Halong Bay. Echt helemaal te gek!!!

Om een uur of 2 vonden we het alle vier wel mooi geweest, dus zijn we gaan slapen. Anderen zijn geloof ik nog tot 5 uur doorgegaan. De volgende ochtend werden we opgehaald door een kleinere boot, die ons nog zuidelijker zou brengen naar een prive strand dat door Hanoi Backpackers wordt gebruikt voor hun 'castaway gedeelte' van deze tour.

Na weer een mooie vaartocht tussen de bergen en ook langs drijvende huizen/dorpen kwamen we aan in het paradijs: een prachtig baaitje met wit zand, palmbomen, tussen de hoge Halong Bay rotsen.

Er was een restaurantgedeelte met bar, er waren bamboe open hutjes (zonder muren dus) met matrassen en muskietennetten om in te slapen, een volleybal/badminton net, tafeltennis, snorkelspullen, alles wat iemand zich op een onbewoond eiland zou wensen!!! :)


De hele middag heb ik lekker over het strand gelopen en schelpjes gezocht, gelezen (de ring is eindelijk vernietigd in Mt. Doom!), gekletst met de mensen en gekeken naar de spelletjes, en drie keer gesnorkeld langs de rotsen. Het was een beetje kaal, maar ik heb een paar grote waterwormen gezien, een paar krabben, een heleboel garnalen en krabbetjes in schelpen, mosselen en een paar grote scholen kleine zilvervisjes. Ook nog wat grotere zwart/wit gestreepte vissen. In de middag was onderdeel van het programma om iets sportiefs te doen, ik heb voor het wakeboarden gekozen. WAT IS DAT GAAF!!! De eerste keer lukte het opstaan bijna, de tweede keer kon ik opstaan en meteen heel lang blijven staan. De laatste keer stond ik al soepel op de golf achter de boot te 'slalomsurfen'; een beetje op en af de golf, alsof je golfsurft zegmaar. Heel cool. Helaas was ik vergeten om mijn camera mee te nemen op de boot, maar gelukkig heeft Annemarie vanaf het strand een paar foto's van me genomen.

Weer was er heerlijk eten (frietjes en ook nog mayo!!!) en gewoon heel gezellig met de groep, die inmiddels gehalveerd was omdat de helft van de mensen maar het 2-daagse programma deden in plaats van het 3-daagse programma. 's Avonds was er wederom een feestje te vieren, maar dit keer hebben we het wat rustiger aan gedaan. Eigenlijk heb ik namelijk sinds de 19e, de nacht dat Nikki midden in de nacht arriveerde, niet meer een nacht goed geslapen: of kort, of bijna niet (Sapa), of onrustig (in de trein), dus ben ik een beetje aan het eind van mijn latijn. Om 11 uur lagen we in bed en ben ik ingeslapen met het geluid van de zee die op het strand kabbelde. Heel fijn.


Vanmorgen moesten we weer vroeg op om terug naar de grote boot te varen, die ons weer terugbracht naar de haven van Halong City. Het was echt een supertour! De groep was heel gezellig, toevallig waren we met meerdere oudere mensen; gemiddeld 27 denk ik. Meestal bestaan de groepen vooral uit 18/19-jarigen. Omdat Nikki, Marit en ik geen zin hadden om weer terug naar Hanoi te gaan, waar vooral Marit en ik al vrij veel tijd hebben doorgebracht, hebben we ons de bushalte laten aanwijzen en hebben we vanuit Halong City de locale bus gepakt naar het busstation en vanuit daar een bus genomen naar Haiphong. Een stad iets ten zuiden van Halong city. En daar zitten we nu in een 3-persoons kamer een beetje bij te komen van de reis, de spierpijn (ik heb echt overal pijn van het wakeboarden), en natuurlijk de korte nachten. Straks zullen we nog even rondkijken hier, maar morgen nemen we meteen de bus naar Ninh Binh, waar we waarschijnlijk 2 nachtjes zullen doorbrengen omdat de omgeving daar erg mooi zou zijn. Als ik daar weer wat avonturen heb beleefd laat ik het jullie weten!!!
Voor nu veel liefs,
Julia

Reacties

Reacties

gijs jansen

Jullia je heb al heel wat mee gemaakt sinds jij daar ben in
vietman maar je stuurde mooien foto.s en is het daar dan
zo warm dat je kan zonnen op de boot.
liefs gijs.

bep jansen.

beste julia.
je heb weer leuke foto,s gestuurd met verhaal dat moet je meer doen julia dat breekt een beetje, en geniet er maar van hoor, maar dat hoef ik niet te vertellen dat doen jullie toch wel zo te zien.
liefs van bep.

Max

juul wat een foto's! het ziet er echt prachtig uit, ook het wakeboarden. ik herken het dorp in het water van top gear:p

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!