Hoi An, Nha Trang

Lieve allemaal,
We wisselen de laatste dagen nogal veel van locatie. Ik zit nu in Dalat, maar was eerder in Hoi An en Nah Trang. Ik vond het in Hoi An echt supermooi. Het centrum is er auto en grotendeels ook scootervrij, een verademing! We kwamen 's avonds aan na een redelijke middagrit vanuit Hue naar Hoi An, waarna we naar het ons aangeraden hotel aan de andere kant van de stad zijn gelopen. Nikki vond dat niet erg leuk: zij was nog steeds ziek, maar we hebben volgehouden. Daar aangekomen bleek het hotel vol. Echt balen!!! Maar we werden er desondanks ontvangen met thee, een soort kokosmakronen en een koud nat handdoekje om ons op te frissen. Hier wilden we wel slapen!!! Oonagh en Ryan hadden ons dit hotel aangeraden, vandaar dat we hier terecht kwamen. Het eerste nachtje in Hoi An hebben we dus in een ander hotel in moeten checken. Daar bleken ontzettend slechte recenties van op internet te staan, dus we waren op alles voorbereid, maar uiteindelijk viel het erg mee. We kregen zonder moeite onze paspoorten terug en we kregen zelfs nog een glimlachje. Toen zijn we nogmaals naar Hoang Trinh Hotel gegaan, en daar zijn we wederom koninklijk ontvangen met thee en koek.

De kamer was mooi, compleet met handdoeken gevouwen in een zwaan. Wat wel jammer was, was dat we in de veronderstelling waren dat er een zwembad was en dat er ontbijt inclusief was, maar dat bleek allemaal niet zo dus waren we alsnog wel teleurgesteld. Maar we waren inmiddels zo verliefd geworden op de prettige mensen daar, dat we toch maar gebleven zijn. Dat bleek een goede keuze: de basisprijs voor de kamer was stevig, maar de service en de kosten van water en van de tours waren juist heel laag ten opzichte van andere aanbieders. Goeie deal dus!
De eerste dag in Hoi An zijn we meteen gaan sightseeen: oude beschermde culturele dingen bekeken zoals de overdekte Japanse brug, een familietempeltje, een culturele werkplaats waar men lantaarns en punthoeden maakt en waar we een voorstelling met zang en dans te zien kregen en een tempel.

Ook zijn we gaan rondshoppen voor het laten maken van wat kleding. Nikki wilde graag een witte blouse laten maken naar een model dat ze eerder al eens had, Marit en ik wilden allebei een kort spijkerbroekje naar het model van een broekje van Nikki. Dat hebben we laten aanmeten. De volgende dag zijn Marit en Nikki naar My Son gegaan met een tour, maar dat kon ik even niet opbrengen. Ik ben best moe van alle tours, indrukken, 'bijzondere uitzichten' en (vooral) de Vietnamezen. Ik heb dus een fiets gehuurd bij het hotel en ben 3 kilometer naar het rustige strand bij Hoi An gefietst (er zijn er twee, een drukke en een rustige). Om daar te komen fietste ik eerst de stad uit, waarna ik door de rijstvelden en een stukje duin/woestijn/braakliggend gebied bij het strand kwam. En daar was echt niemand! Super!

Af en toe liep er een vissersjongen langs, er zijn ook nog even twee jongens bij me komen zitten die de gebruikelijke vragen op me afvuurden: where you from? how old are you? whats your name? Op een gegeven moment gingen ze weer verder met hun ding doen. Ik heb eerst heerlijk in de zon gelegen en af en toe lekker afgekoeld in de zee. Daarna ben ik om een uur of 11 de zon uitgegaan en neergestreken bij een strandtent. Daar heb ik de rest van de middag gezeten met mijn boekje. The Lord of the Rings is nu echt helemaal uit!
Om 15 uur was ik weer terug in het hotel, waar ik Nikki en Marit weer zag na hun tour. Ik was een pietsie verbrand, maar dat is gelukkig snel weggetrokken. Eerst hebben we even gerelaxed op de kamer met thee en de airco, en daarna zijn we onze kleding gaan passen, die hier en daar nog wel moest worden aangepast, maar er al wel goed uitzag!

Op de laatste dag zijn we met een taxi naar de Marble mountains geweest. Dat zijn 5 bergen die staan voor de vijf elementen (dat zijn hier aarde, water, vuur, metaal, hout), en dus uit marmer bestaan. Ik ben geloof ik nog niet op zo'n ontzettende touristische plek geweest!!! We struikelden over de groepsreizen met Vietnamese gidsen die vloeiend Italiaans, Frans of Spaans spraken. Ook heel veel Vietnamese toeristen waren er, die zich echt heel naar gedroegen. Ze gooiden overal hun vuilnis neer en waren heel luidruchtig. En dat op een voor hun heilige berg, met allemaal tempels engrotten die ook nog eens heilig zijn voor ze.Nederlanders op een Franse camping zijn daarbij vergeleken muisstil en super netjes! Gelukkig bleven we nog wat langer hangen, want later waren alle tours weg, en was het er opeens doodstil. Het is dus duidelijk een plek waar je heen moet als niet alle andere touristen er zijn... Maar dan nog is het dorp onderaan de berg heel stom, met duizenden marmerwerkplaatsjes, marmerverkooppunten en bijbehorende pushy verkopers ('you buy one buddha, one dollar?'). Niet de beste tour die ik tot nu toe gedaan heb dus! Maar toch had het ook zijn mooie momenten: toen ik even in een tempel ging zitten, sloeg een mevrouw net op de grote 'kom' die daar stond op het altaar (klankschaal), waarvandaan zo een mooi diep trillend geluid kwam! Het ging door merg en been, ik was echt ontroerd!

Na het bezoek aan de marble mountains hebben we ons weer af laten zetten bij de kledingmaaksters, die toch nog wat laatste aanpassingen moesten doen, die die middag klaar zouden zijn. Terug in het hotel hebben we gerelaxed; geskyped, gelezen enkoffie gedronken totdat we onze kleren op konden halen. Ik ben best tevreden over mijn broekje!

Na het eten werden we opgehaald door een taxi en naar het Sinh cafe gebracht, vanwaar de nachtbus (weer zo'n sleeper) ons naar Nha Trang bracht. Dit keer hadden we weliswaar wat meer ruimte, maar de bus was duidelijk wat ouder dan de vorige, dus de schokbrekers waren er niet of waren zeer versleten. De hele nacht voelde het alsof we over een onverhardde weg reden. We hebben dan ook niet veel geslapen!


Om 6:00 uur kwamen we aan in Nha Trang. We hebben meteen een hotelkamer betrokken, maar omdat de stroom overal niet zou werken tot 5 uur die middag, zijn we meteen naar het strand vertrokken. Een kamer zonder airco daar was echt niet te harden. Op het strand hebbenwe lekker een strandbed gehuurd voor de dag, gezond, gezwommen enmensen gekeken. Heerlijk! Er was ook een bewaker van het strandbeddenstukje, die de verkopers op afstand hield, maar soms voelde het wel alsof wij bewaakt werden in plaats van andersom.

Die avond lekker op straat gegeten en daarna vroeg gaan slapen. Vanmorgen hebben we vroeg de bus naar Dalat genomen. Het was een prachtige rit. Onderweg heb ik weer heel veel mooie uitzichten gezien over rijstvelden, maar dit keer ook over groentevelden en boomgaarden,granaatappelbomen en ook manden volmet rode druiven. Door het wat koelere klimaat hier zijn er ook een heleboel andere dingen te krijgen die je in de rest van Vietnam niet vindt, zoals aardbeien! :) Ook keek ik een paar keer een barbier binnen, waar ik ook steeds iemand zag liggen in een 'reclinable chair' waarvan twee keer de oren uitgebreid werden schoongemaakt (de barbier uitgerust met hoofdlamp!), en een keer zag ik een man liggen met een maskertje!

Eenmaal aangekomen in Dalat, ook een bekende vakantie of weekendbestemming voor reislustige Vietnamezen, hadden we eerst een paar volle hotels te pakken, maar gelukkig hadden we bij het vierde hotel wel beet: een ruime kamer met drie twijfelaars. Luxe! Wat wel weer heel gek is aan deze kamer, is dat alle lakens van ontzettend syntethische stof zijn... IEK! Er is echt altijd wat. Dat wordt vanavond dus lekker in een lakenzak slapen met mijn eigen kussensloop om het kussen.
Morgen nemen we een Easy rider tour rondom Dalat. Dat houdt in dat we een dagje achterop de motor van een gids (drie gidsen dus eigenlijk) de omgeving gaan bekijken. We hebben er heel veel goede dingen over gehoord, dus hebben er heel veel zin in. Overmorgen reizen we waarschijnlijk weer door naar Saigon/Ho Chi Minh City.
Voor nu over en uit, heel veel liefs en een kus,
Julia

Reacties

Reacties

Mam

Die kom waar die mevrouw op sloeg was een klankschaal? Dat klinkt inderdaad heel erg mooi!
Weer een mooi stuk, Juul'!
Thnx

Sietske en Gijs

Hey Julia,

Echt heel grappig dat we jouw site al een aantal keren voorbij hebben zien komen maar bij een van je vorige verhalen pas besefte dat we je herkenden!! (Gibbon Experience, Luang Prabang). Grappig dat onze reis de jouwe best wel overlapt; alleen reizen wij in Vietnam van zuid naar noord. Wij vertrekken vannacht naar Sapa dus ben benieuwd hoe dat gaat worden....

Btw: boek in HCMC een tour naar de Cu Chi tunnels bij TM Brothers, kost 4 dollar voor een halve dag maar je gaat om 8 uur en bent om 3 uur terug. En de gids en drinken krijg je er gratis bij.

Have fun nog met je reizen en misschien zien we elkaar nog eens (wij vertrekken 14 juni naar Bangkok)

Grtz Sietske en Gijs
sietsengijs.reismee.nl

bep jansen.

beste julia.
het staat je goed dat broekje en ook dat van je vrindien leuk hoor dat je dat op de foto zet,
maar het is weer leuk jul en mooi geniet er maar van liefs van gijs en bep.

sita

Hallo Julia,

Heb je avontuur gelezen. Zo te horen hebben jullie een hele leuke tijd. Ik heb wel een tip, geef je paspoort niet af bij een hotel, geef daarvoor in de plaats een borg. Ik zal de mensen daar niet vertrouwen met je paspoort. Als ze hem kwijt zijn moet jij naar de Nederlandse ambassade. Dan is je reis verpest.

Veel plezier,

Groetjes Sita

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!