Mekong Delta, Pnom Penh en eerste dag Siem Riep

Lieve allemaal,

De tweede dag van de mekong delta stond vooral in het teken van het oversteken van de grens met Cambodja, en dat deden we door heel veel te varen. Eerst in traditionele Vietnamese roeibootjes, en daarna op een motorboot. Het was heerlijk relaxed op de boot, al was het wat lawaaiig van de motor en zaten we in totaal 4 uur op houten bankjes. We hebben lekker gelezen en gerelaxed, ondertussen af en toe naar buiten kijkend naar de mooie omgeving. De grensovergang ging soepel, al word je natuurlijk wel een beetje opgelicht. We hadden bijvoorbeeld een tour met grensovergang geboekt, maar wil je dat zij je visum regelen (1,5 uur wachten) dan betaal je 22 dollar voor je visum in plaats van 20. Maar als je het zelf doet, dan heb je geen tijd om te lunchen, dus 'moet' je zegmaar wel, en voor die 2 dollar... Het is ook wel relaxed.

Maar goed, aan de Cambodjaanse kant van de grens zijn we nog even op de foto gegaan met de grensbeambte, en toen waren we in ons volgende land! Cambodja is alweer het vierde land op mijn lijst na Thailand, Laos en Vietnam.

Na nog een stuk met de boot en daarna een 'Aziatische autorit' kwamen we aan in Pnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Daar hebben we een tuktuk genomen naar het backpacker getto aan het meer (wat nu grotendeels gedempt is). Daar hebben we een redelijk guesthouse gevonden (number 9), helaas was het wel superwarm in de kamer!!! Maar met wat frisse lucht-management 's avonds voor het slapen gaan met de deur open en het licht uit ging het net. Voor $6,- per nacht vonden we dat geen probleem. :-)

In Cambodja gaat het betalen nogal gek. Wanneer je geld pint komen er Amerikaanse dollars uit de automaat. Vervolgens betaal je dus overal in Amerikaanse dollars. Is iets $ 0,50, dan krijg je de 50-cent waarde terug in Cambodjaanse Riel. Er gaan 4000 riel in een dollar. Je moet de Riel dus een beetje zien als cent, maar dan zitten er wel 4000 cent in een dollar dus. Even schakelen, maar je went er snel aan!

Tijdens de tour hadden we wat mensen ontmoet, een Duitse jongen en meisje, en een Nederlandse jongen. Daarmee hebben we 's avonds gezellig gegeten en gedronken: Amok, een superlekker plaatselijk gerecht, een soort currysoep, geserveerd met rijst. Ook wat Klang biertjes terwijl we naar de eerste voetbalwedstrijd van het WK keken. De volgende dag wilden we het rustig aan doen, een beetje wennen aan Pnom Penh. Uiteindelijk hebben we nog best veel gedaan: een bezoek gebracht aan het nationale museum met veel beelden uit Angkor Wat, en aan het Paleis en de Zilveren pagoda. Onderweg heb ik ook nog een paar keer met monniken gesproken.

In PP zijn heel veel mensen die op straat leven, veel kinderen proberen wat geld te verdienen door gekopieerde boeken te verkopen. De kwaliteit van deze boeken zijn best goed! Als IE'er ben ik uiteraard tegen elke vorm van counterfeit (politiek correct als ik ben), maar het is natuurlijk wel een goed alternatief voor stelen of helemaal niet eten. We hebben nu een mooie Cambodja Lonely planet voor maar 3 dollar.

De volgende dag werd een heftig dagje: voor $ 12,- hadden we de hele dag een tuktuk gechartered om ons eerst naar het Tuol Sleng/ S 21 museum te brengen, en daarna naar de Killing Fields. We hadden er ook een tempel bij onderhandeld, maar aan het einde van de middag waren we zo moe dat we daar uiteindelijk niet meer naartoe zijn gegaan.

Het museum was heel indrukwekkend, we zijn er uiteindelijk 3 uur geweest, waarvan we 1 uur naar een documentaire hebben gekeken over wat er allemaal op die plek is gebeurd. Het is een gevangenis geweest tijdens het regime van de Rode Khmer, waarvandaan iedereen die daar gevangen was is vermoord bij de killing fields iets buiten de stad. En dat waren er heel veel. Ik vond het ontzettend indrukwekkend en was echt geschokt dat dit zo recent kon gebeuren. Waar was bijvoorbeeld de VN?!

Ik heb een paar foto's gemaakt, bijvoorbeeld van het niet-lachen bord dat in het museum overal hangt. Mij stond zowiezo al het huilen nader dan het lachen, om er nou een bord voor op te hangen...? Daarna zijn we naar de killing fields gegaan, waar in een grote stupa (een soort toren die de boedhisten bouwen om de doden te eren) alle botten liggen die zijn opgegraven uit de massagraven daar. Het hele enge van de killing fields was voor mij niet het oog in oog staan met de kleren en schedels van de mensen die daar zijn vermoord, maar het lopen over de paden tussen de (lege) massagraven, waaruit kleding en botten naar boven komen, omdat de aarde weggespoeld wordt door de regen. Heel naar. Er zijn geen woorden voor eigenlijk...

De volgende dag zijn we van de heftige dag bijgekomen en hebben we een beetje gerommeld: geinternet, uitgeslapen, gelezen, rond de stad gewandeld, de markt bezocht en ons natuurlijk klaargemaakt voor Nederland-Denemarken! In Saigon hadden we oranje shirts gevonden, en in PP vonden we nog 3 prachtige oranje Ray Ban lookalike zonnebrillen. Die avond zijn we dus met tuktuk naar de Gym bar gegaan, waar veel grote schermen hingen. Daar bleken nog wat Nederlanders te zijn om de wedstrijd te zien, maar ze waren niet echt gezellig. Het voetbalfeestje was met zijn drieen gelukkig gezellig genoeg!!! Met een heerlijke cottage pie (English pub grub) in de buik en een biertje in de hand hebben we de wedstrijd gezien en onze mannen aangemoedigd. We hebben zelfs nog 'Hup Holland Hup' gezongen! We waren zelf erg tevreden met het resultaat en hebben er nog maar een cocktailtje op gedronken, eenmaal terug in het backpacker getto. :)

De volgende ochtend vroeg hebben we de bus gepakt naar Siem Riep. Na wat rondshoppen hebben we een leuk guesthouse gevonden (garden village), met een leuke bar, goedkope biertjes en een ruime kamer. En hier bleken Oonagh en Ryan nog steeds te zijn, het stel met de 1000 tips dat Marit en ik al eerder ontmoetten in Laos. We zijn dus even bij ze op bezoek gegaan in hun hotel. Heel leuk om ze weer even te zien! Daarna zijn we lekker gaan slapen. Gisteren was alweer een rustig aan doe dagje. We zijn naar het hotel van O&R gegaan en hebben daar lekker aan het zwembad gelegen. Ondertussen lekker ons huiswerk gemaakt over hoe we de kluif van Angkor Wat (een enorm tempelcomplex) gaan opeten! Vanmorgen zijn we om 3:30 opgestaan om de zonsopgang bij Angkor Wat tezien, en een aantal andere tempels. Maar daarover vertel ik in mijn volgende verhaal!!!!

Veel liefs!

Julia

Nikki; medereiziger

Jeetje, wat heb jij het leuk zeg ;)

Cate

Sounds like you are having a wonderful time :)
And I've never seen you wearing so much orange, not even in the Netherlands! :)

Mam

Ik heb weer genoten van het verhaal en de foto's!

BEP JANSEN.

HOI JULIA.
JE HEB OOK HELE MOOI FOTO.S VAN VIETNAM GEMAAKT
WIJ REIZEN ZO WEL MOOI MEE MET JOU EN ZIEN VEEL
GENIET ER MAAR LEKKER VAN GROETJES VAN ONS.
VAN BEP EN GIJS.