Siem Riep - Angkor Wat

Lieve allemaal,

De afgelopen drie dagen heb ik heel veel tempels gezien in het Angkor Wat tempelcomplex. Angkor Wat is het grootste religieuze gebouw ter wereld, en ook bekend van de Indiana Jones films en de film Tomb Raider. Het was prachtig, en daarom ga ik er niet te veel woorden aan vuil maken. Even kort wat we ongeveer gedaan hebben:

De eerste dag hebben we de zonsopgang gezien bij Angkor Wat. Heel mooi!!! Daarna hebben we alle drie een mooi boekje gekocht met daarin veel uitleg over de dingen die in de tempels te zien zijn. (Ancient Angkor, binnen de muren overal te koop) Toen zijn we uitgebreid door Angkor Wat gedwaald, dat is de grootste tempel hier. Daar zijn we ook allemaal gezegend door een meneer die daar bij een altaar zat: hij knoopte een touwtje om ons pols (om onze 33 (?) geesten/spirits aan ons te binden) en sprak daarbij een gebedje uit. Verder hebben we met het boek uitgezocht wat het verhaal was van wat er uit de muren was gehakt. Daarmee ben je wel even zoet, maar het is leuker om 'zoekplaatjes' te doen dan om overal maar zomaar langs te lopen. Na Angkor Wat zijn we naar twee kleinere dingen geweest: Neak Pean, een tempel in een vijver, maar helaas stond de vijver droog en werden er opgraaf werkzaamheden aan gedaan. Daarna zijn we doorgereden met de tuktuk naar Ta Som, een tip van zus Vera. Een mooie kleine maar zeer geruineerde tempel, met een poort die helemaal is overgroeid door een boom. Heel rustig en klein, en daardoor heel mooi. De vierde tempel die we de eerste dag bezochten was Ta Prom, ook wel bekend van de film en het computerspel Tomb Raider (en Angelina Jolie). Ta Prom is ook helemaal overgroeid, veel meer dan de eerste kleine tempel. Heel bijzonder!

De tweede dag zijn we wat later begonnen, en naar Angkor Tom / Bayon gegaan. De tempel die bekend is door alle hoofden die in de torens van de tempel op alles en iedereen neerkijken. Heel gaaf!!! Daarna nog naar de Elephant terrace geweest (teleurstellend) en een kleine tempel, waar we bijna alleen waren. Ik kreeg daar ook echt een junglebook gevoel, helemaal leuk. Daarna zijn we de heuvel beklommen ten noordwesten (Pnom Bakheng) om de zonsondergang te bekijken, maar helaas was het regenachtig en bewolkt, dus hebben we niet zo veel moois gezien als dat we hoopten maar het was toch een leuke middag.

De derde dag kregen we een dealtje aangeboden van Boun, onze tuktuk chauffeur: omdat hij ons beloofd had 2 dagen te chauffeuren en de tweede dag ons had opgescheept met een andere (stomme) chauffeur, zou hij ons deze dag overal heen brengen waar we maar wilden, alleen voor de benzinekosten. We zijn dus naar de 'verre tempel' gegaan, 40 km van Siem Riep. Die was ontzettend mooi!!! Omdat deze tempel is gemaakt van roze zandsteen wat veel sterker is, zijn de beeldhouwstukken veel beter bewaard gebleven. Daarna nog naar een waterval in de buurt gegaan (een straaltje, het is hier nog erg droog ondanks dat het regenseizoen is begonnen), waar ook beelden te zien zijn, en heeeeeeel veel vlinders! Vooral oranje vlinders, dus dat vonden we een goed voorteken voor de wedstrijd die avond. En dat kwam natuurlijk uit! Met heel veel Nederlanders hebben we in de Angkor What?! - bar biertjes gedronken en gegeten en de wedstrijd gekeken, wederom in onze prachtige oranje outfits. Heel gezellig!!!

De foto's staan hier: http://julia.reismee.nl/fotos/51935/siem-riep-angkor-wat/ Het zijn er nu zo veel dat ik ze niet in het verhaal zet. Volgende keer weer!

Vandaag gebruiken we om een beetje uit te brakken en te ontspannen; shoppen en muziek luisteren. We hebben gisteren voor een prikkie heel veel muziek op onze walkmans laten zetten, heel relaxed! En mam: ik ga eindelijk It's Complicated zien, die heb ik namelijk ook gekocht.

Is de zomer daar al begonnen? Hebbenjullie mooie plannen? Hou me op de hoogte van al het nieuws, de politieke ontwikkelingen, persoonlijke ontwikkelingen en andere gezelligheid, vind ik leuk!!!

Dikke kus, Julia

bep jansen.

hoi julia.
je heb ook weer een spannend verhaal, maar bij ons is het nog geen zomer hoor ik denk dat het bij jou beter is blijf nog maar een poosje daar vanwegen het weer want hier is het waardeloos. en bedankt voor de mooie foto,s ik heb ze nog wel niet gezien maar ze zullen wel mooi wezen. nou jul nog heel veel plezier met de meiden daar en geniet er maar lekker van.
BIJ DEZE DAN EN DE GROETJES. VAN BEP.

bep jansen.

NOG EVEN DIT WIST JIJ DAT JE MOEDER IN CANADA ZAT
OM DAT JIJ EEN BERICHT ACHTER LAAT VOOR HAAR?
OF KAN JE MOEDER OOK VIA CANADA OOK LEZEN DAT WIL IK WELEENS WETEN GROETJES JUL VAN BEP.