Kuala Lumpur

Lieve allemaal,

Hierbij nog een keer dank voor al jullie leuke berichtjes op Facebook, E-mail, mijn Blog, sms en via Skype! Ik heb me echt jarig gevoeld, helemaal leuk!

Nadat we het op de avond van mijn verjaardag dus rustig aan hebben gedaan, zijn we de volgende ochtend op pad gegaan naar het Islamic Arts Museum, gewoon om even wat anders te doen dan shoppen. Eerst hebben we ontbeten met wat fruit van een plaatselijk fruitstalletje (appel, ananas en mango). Het was een prachtig museum, maar het was iets te veel 'museum-achtig', dus vonden we er niet veel aan. Er waren mooie maquettes te zien van moskeeen van over de hele wereld, ook kunst en mooie bewerkte koran boeken. Wat het leukste was aan dat bezoekje was dat we op de belangrijkste dag van de week van de moslims (vrijdag) langs de nationale moskee liepen. Daar werden busladingen vol gelovigen mooi aangekleed afgeleverd om eens een keer daar hun vrijdaggebed te zeggen. Heel interessant!

Na het moskeebezoek ben ik naar de Indonesische ambassade gegaan terwijl Nikki in het guesthouse bleef. Daar kon ik heel snel mijn 60-dagen visum krijgen, fijn dat dat gelukt is, aangezien het nu mijn planning (en tickets) niet in de war schopt!!! Op de terugweg heb ik een touristische route gelopen langs de Kuala Lumpur-Times square. Het zag er ook echt een beetje zo uit als in New York, vol met reclame, winkels en veel verkeer.

Eenmaal terug in het guesthouse hebben we wat zitten lezen en kaarten, en genoten van een Oud-Hollandse Tomatensoep die gemaakt was door Kevin voor iedereen die mee wilde eten. Nieuw Zeelands-Japanse Kevin wil graag internationale gerechten leren koken en had ter ere van mijn verjaardag een Nederlands recept uitgezocht. Nikki en ik zorgden voor het toetje: bananen- en chocoladecake met slagroom. Na een heerlijk soepje en knoflooktoast hebben we nog wat gelezen tot Gary bij het guesthouse aankwam, de jongen die we kennen van de Perhenthian eilanden. Met hem en nog wat andere guesthousebewoners hebben we wat rum-colaatjes gedronken en gekaart, een nieuw spelletje (Golf) en Shithead. Daarna ben ik met een groepje mensen de reggae bar weer onveilig gaan maken, terwijl Nikki in het guesthouse bleef om met de muziekmaak-vriendengroep in het guesthouse naar hun muziek te luisteren.

In de reggae bar ging het dak eraf! Ik ben vrij nuchter gebleven omdat ik me niet helemaal top voelde, maar ik heb heerlijk gedanst. Locky (hij is regelneef van het guesthouse) kwam ook mee, en met zijn energieke gedans en lachende hoofd kwam ik er ondanks mijn nuchtere staat toch helemaal in, gekkenhuis, gooi je haar los! :) Toen de bar dicht ging zijn we aangesloten bij het zigeunerfeestje op de bovenste verdieping met gitaren, mondharmonica, accordeon en percussie instrumenten om nog wat verder te kletsen. Uiteindelijk ging ik om 5:00 uur slapen!

De volgende dag ben ik nadat ik natuurlijk wat had uitgeslapen met Kevin, Gary en Nikki gaan ontbijten bij een India's vegetarisch restaurantje. Na een Naan met Curry kon ik er ondanks het slaaptekort wel weer tegenaan en ben ik met Gary mee geweest naar een duikbeurs in het WTC van Kuala Lumpur (het was toch gratis!). Na een metroritje met overstap kwamen we aan bij een superdrukke beurs in een vrij kleine zaal, waar we rondgeshopt hebben voor Gary's duikbenodigdheden. Aangezien hij nogal brak was trad ik op als navigator, hij raakte steeds de weg kwijt tussen alle stalletjes... Twee souvenirs rijker (de entreepas en een schuimrubber hulsje voor om je masker, 1 voor Nikki en 1 voor mijn snorkelmasker) heeft Gary me daarna voor mijn gezelschap en hulp getrakteerd op een heerlijk taartje met koffie bij 'Secret Recipe'.

Eenmaal terug in het guesthouse was er weer door iemand gekookt, vegetarische pasta met HEEL veel knoflook dit keer. Superfijn, zo kan je reis natuurlijk goedkoop blijven, door mee te eten met het guesthouse en/of zelf te koken! De sfeer is hier ook echt als een studentenhuis, iedereen die binnenloopt wordt begroet, iedereen hangt over banken en aan tafel en kletst met elkaar. Superchill! Ook die avond is er weer gekaart, en ging iedereen ook redelijk op tijd naar bed omdat iedereen nog moe was van de vorige nacht.

De volgende dag hebben we met een groepje van 8 mensen van het guesthouse een poging gedaan om naar de film te gaan, maar omdat het zondag was waren alle kaartjes uitverkocht. Toen zijn we in de times square mall maar gaan bowlen, heel erg leuk! Ik was er niet erg goed in, had wat tijd nodig om er in te komen zegmaar... :) Ik denk dat omdat er zo veel islamitische mensen zijn hier, er veel meer voor entertainment gezorgd wordt anders dan bars. Er was in de mall zelfs een achtbaan!!! Gillende mensen boven de hoofden van shoppende mensen, heel grappig. Het bowlen was dus heel leuk, daarna zijn we met zijn allen naar de supermarkt getogen om inkopen te doen voor het eten. Kevin heeft samen met Nikki een heerlijk aardappelen-groenten-vlees maaltijd gemaakt (kip, gemengde groenten en aardappelpuree), anderen maakten als toetje watermeloen met vodka en ik heb weer een hele avond gekaart en rum-colaatjes gedronken. Ondertussen is de jeuk van de bedbugs gelukkig wat minder geworden, al is die nog niet helemaal weg. Tijgerbalsem helpt heel goed als het jeukt, ook neem ik antihistamine elke dag (2x per dag) tegen de algemene jeuk. Drank werkt ook goed! :) Die avond heb ik tot laat gekaart en gekletst met mensen in het guesthouse, onder het genot van drankjes en leuke muziek.

Maandag waren Nikki en ik allebei brak dus zijn we pas 's middags op pad gegaan naar de Times Square mall om daar naar de film Salt te gaan. Ook heb ik daar weer wat antihistamine gekocht en twee rokken die ook als jurk gedragen kunnen worden. Mijn in Thailand gekochte bruine jurkje is namelijk in een wasbeurt kwijt geraakt, dus moest daar wat vervangen worden. De meeste bewoners waren van huis, dus hebben Nikki en ik met zijn tweeen lekker wat instantnoodles met groenten gekookt en gegeten. Daarna de avond doorgebracht met lezen en kletsen met de medebewoners.

Dinsdag hebben we niet veel gedaan, maar wat...? De dagen zijn wat in elkaar overgevloeid... Volgens mij was het een guesthouse dagje met lekker eten in het guesthouse en kaarten 's avonds... :-)

Woensdag was het tijd voor weer wat actie: Nikki en ik zijn met een aantal mensen van het guesthouse (Kevin, Locky, Ngao, Marleen, Julien) naar Melaka gegaan, een stad 2 uur met de bus ten zuiden van KL. Daar hebben we heerlijk de toerist uitgehangen door alle ex-koloniale gebouwen van de Portugezen, Nederlanders en Engelsen te bekijken, en daarna door Chinatown te struinen. Dat laatste was vooral heel leuk. Samen met Locky ben ik nog een moskee binnen geweest, waar ik in jurk en hoofddoek ook echt even in ben geweest. Heel leuk, voor mij een eerste keer. Nikki en ik hebben onze oren en holtes laten schoonmaken door een oorkaars behandeling, maar helaas heeft het voor mij (nog) geen verschil gemaakt, ik kan nog steeds mijn oren niet klaren dus zit duiken er voor mij nog steeds niet in. We zijn ook op zoek gegaan naar wol voor een muts voor Locky, wat we uiteindelijk vonden in een 'plastic fantastic' Chinese winkel. De kleuren spatten je van alle kanten toe, echt supermooi. Na Melaka zijn we, eenmaal terug in KL, naar Bukit Bintang gegaan (een uitgaansgebied) waar we heerlijke pizza hebben gegeten bij een wat luxer restaurant dan we normaal bezoeken. Even genieten! Daarna zijn we gauw teruggegaan naar het guesthouse: we waren kapot!!!

De volgende dag hebben we het rustig aan gedaan en toen zijn we naar het appartement van Jose en Sonia gegaan aan het einde van de middag. Daar in haar mooie appartement heeft Kevin voor een boel van ons gekookt, en hebben Locky, Nikki en ik heerlijk gezwommen in de gemeenschappelijke tuin. Ook heb ik voor Locky een muts gehaakt, hij heeft een prachtige bos haar die hij af en toe wil bekronen met een muts, dus daar heb ik even mooi voor gezorgd.

Vandaag doen we het op ons laatste dagje in KL weer rustig aan, we hangen rond in het guesthouse, schrijven ons blog en skypen met familie. Welkom terug Pap&de rest, fijn dat jullie er weer zijn! Straks gaan we nog naar de KL toren om naar het uitzicht over KL te kijken. Ook vandaag haak ik weer een muts voor Locky, we konden niet kiezen tussen twee kleuren, dus krijgt hij er gewoon twee!

Veel liefs vanuit Maleisie, hierna staan Penang (Georgetown) en wederom de Perhenthian Islands op het programma! Zojuist heb ik een ervaring gehad die zo veel adrenaline in me losmaakte dat ik er nog steeds van tril: bij Locky achterop heb ik door het drukke verkeer van KL gezoeft: in een zomerjurkje en met helm op, filerijdend, rijbaan verspringend, met 50 km/u, uitzicht op de hoogbouw en de Petronas torens, terwijl Locky keihard 'Het is een nacht' van Guus Meeuwis zong. HEEL HEFTIG! Hier kan geen zipline, bungeejump, snowboardsprong of zeilwedstrijd tegenop. Het was een soort achtbaanrit van 2x 30 minuten. Holy mack! We hebben tickets voor de bus naar Penang morgen, maar pffff.... Even bijkomen... Ik vond het geweldig!

xx Julia

Reacties

Reacties

Nikki's mom

Hi Juul. Jouw verhaal is uitgebreider dan dat van Nik dus lees ik dit ook met veel plezier. Je kunt niet genoeg informatie krijgen vind ik. Heerlijk. Geniet van jullie laatste dagje KL en ik hoop dat jullie binnenkort toch weer een nieuw verhaal kunnen sturen. liefs Alice

marit

Leuk dat zelf koken! Dat heb ik echt nergens gedaan tijdens mijn reis. Volgens mij hebben jullie fantastische mensen ontmoet daar! Zal binnenkort even uitgebreid op je mail reageren!

Julia

Hi Alice en Marit! Ik heb nog een klein stukje toegevoegd aan mijn blog, helemaal onderaan. Niet te missen ervaring! :)
Fijn dat het verhaal weer in goede aarde valt!!!
xx Julia

bep jansen.

beste julia.
je hebt heel wat weer op gedaan in je avondtuur maar je geniet er ook van zo te lezen en het eten dat bevalt ook zeker wel. en de foto,s die zijn ook weer grapig en mooi. liefs van bepen gijs.

Max

leuk verhaal juul. ik dacht wel even bij die bijna doodservaring dat het serieus was gelukkig was het toch wat minder erg:)

Mam

Nou lieverd, in vliegende vaart naar het volgende avontuur. Klinkt weer fantastisch. Ik ben wel blij dat je er heelhuids doorheen bent gekomen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!